Responsive webdesign

Mobile - responsive webdesign

Digitale evolutie

Een website werd tot nu toe vooral ontwikkeld met de bedoeling hem te tonen op een computerscherm. Dat scherm had altijd ongeveer dezelfde afmetingen. Webdesigners moesten dan ook enkel rekening houden met een goede weergave in de verschillende browsers (bijvoorbeeld Internet Explorer of Firefox).

Door het toenemend aantal toestellen waarop internet toegankelijk wordt (mobiele telefoons, tablets en digitale televisie), krijgen we te maken met grote verschillen in schermgrootte. Elk scherm heeft verschillende afmetingen, daardoor is een meer dynamische aanpak vereist. Tekst, afbeeldingen en knoppen moeten zichtbaar, leesbaar en toegankelijk blijven voor elke gebruiker, ongeacht het toestel dat hij gebruikt.

Om het gebruiksgemak voorop te stellen, moeten we een radicale ommezwaai maken in onze werkwijze. Door het toepassen van responsive webdesign wordt de inhoud op een dynamische manier weergegeven en worden de noden van elk toestel overkoepeld. Het webdesign beantwoordt zo aan de behoefte van elke gebruiker op elk moment.

Bestaande websites aanpassen volgens responsive webdesign

Bij bestaande, niet-aangepaste websites ligt de omschakeling naar een responsive webdesign niet zo moeilijk meer. Het is mogelijk om een extra, responsive versie van de bestaande website te laten maken.

Als de websitebezoeker dan gebruik maakt van bijvoorbeeld een I-phone, krijgt hij op basis van zijn schermgrootte een voor mobiele toestellen aangepaste versie van de website te zien. De werkwijze kost veel tijd. Overweeg daarom of het niet interessanter is om te kiezen voor een volledig nieuwe website.

Nieuwe websites volgens responsive webdesign ontwikkelen

Bij een nieuwe website gebeurt de ontwikkeling volgens de principes van responsive webdesign. Hier voorzien we geen afzonderlijk design voor elk medium maar een flexibel weer te geven responsive website die zich aanpast aan de noden van de gebruiker.

Het doel van de websitebezoeker is wat de focus van het design bepaald. Een bezoeker die gebruik maakt van een tv-scherm heeft doorgaans andere noden dan degene die gebruik maakt van een mobiel toestel.

Voordelen van een nieuwe website

Er wordt gebruik gemaakt van één enkele website die zich aanpast naargelang de schermgrootte. Dat stelt ons in staat om via de bezoekersstatistieken na te gaan hoeveel mensen de website bezoeken en in welke weergave ze hem bekijken.

De responsive website kan met één enkele link gekoppeld worden aan sociale media. Dat resulteert in een vlottere combinatie met bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

We moeten wel in het achterhoofd houden dat de zoekwoorden van mobiele gebruikers geregeld verschillen van die van de pc-gebruiker. Titels en zoekwoorden, die dienen om websites hoog te rangschikken in zoekmachines zoals Google, moeten nog zorgvuldiger gekozen worden.

Kiezen voor een responsive versie is ten slotte kiezen voor minder onderhoud. Teksten, afbeeldingen enz. moeten maar één keer aangepast worden. Dat bespaart heel wat werk!

Wil u aandacht besteden aan het responsive luik van uw (toekomstige) website? Neem contact op met Netpulse webdesign, wij bekijken samen met u de mogelijkheden.